Metode reale de economisire a carburantului (auto)
Metode reale de economisire
Cred ca este cea mai intalnita intrebare in Romania cand doua persoane vorbesc despre o masina : „Cat consuma?”. Detin o masina sport si eu am auzit intrebarea asta de la fiecare persoana care vede masina mea pentru prima oara.
Daca tot este atat de important acest consum, am zis sa facem un articol despre cum putem sa facem masina sa consume mai putin.
Daca te afli la semafor, multi experti spun ca este mai bine sa opresti masina decat sa stai cu ea la ralanti. Studiile arata ca daca motorul sta la ralanti peste 10 secunde consuma mai mult carburant decat daca ar fi oprit si repornit cand semaforul se face verde si poti pleca.
Multe masini din ziua de astazi vin dotate cu tehnologie start-stop care opreste motorul de fiecare data cand vitezometrul ajunge la 0 km/h, ceea ce ne confirma ca oprirea motorului la semafor este o idee buna. Revenind la ralanti, multi lasam iarna masina sa se incalzeasca, inainte de a pleca cu ea.
Aceasta metoda este gresita pentru ca motorul se incalzeste mult mai repede in mers. Porneste masina, las-o cateva secunde pana scade turatia la 800 rpm si dupa poti pleca. O sa vezi ca motorul se incalzeste mult mai repede si pe langa asta economisesti timp si bani.
Nu mai pune tot felul de accesorii neomologate pe masina, care schimba aerodinamica. Daca alegi sa mergi cu biciclete pe plafon sau cu portbagaj exterior trebuie sa stii ca masina va consuma mult mai mult, motorul va trebui sa munceasca mai mult acum pentru a compensa suprafata noua in contact cu aerul.
Mergi cu masina in limitele legale. Daca mergi cu 80 in oras si 140 in afara vei consuma mult mai mult decat daca mergi normal. Expertii spun ca cifrele declarate de constructor pentru consumul masinii sunt pentru viteze intre 60 si 94 km/h.
Daca mergi cu 120 km/h constant in afara localitatii masina va consuma cu 10-15% mai mult decat cifrele oficiale.
Nu conduce haotic, este inutil sa pleci in tromba dintr-un semafor in altul. De multe ori mi s-a intamplat sa fiu primul la semafor, sa il vad pe urmatorul in 500 de metri in fata mea, sa plec ca din pusca si sa ajung sa stau la rosu in timp ce ceilalti participanti la trafic incep sa apara unul cate unul in spatele meu.
Pur si simplu “am ars gazul degeaba”. Pe langa asta tocesti anvelopele masinii, fortezi franele si consumi probabil benzina cat ai fi consumat pe 5 distante asemanatoare daca ai fi mers normal.
Cateva tehnici extreme pe care eu nu le-as incerca: mergi cu 90-100 km/h, stai in spatele camioanelor pentru a reduce frecarea cu aerul, oprirea aerului conditionat si ridicarea geamurilor chiar daca afara mori de cald, oprirea motorului la fiecare stop, cresterea presiunii in roti pentru a micsora pata de contact cu solul, oprirea motorului in mers sau in pante.
Nu le recomand, practicile astea erau bune cand pe strada toata lumea mergea cu 80 km/h in afara, cand vedeai o masina din km in km si cand toata lumea avea Dacia 1310. Practicile de mai sus sunt periculoase si nu merita incercate pentru o economie de cativa lei.
Pentru 30 de lei economisiti pe o distanta de 200-300 de km va puteti trezi cu un pneu de tir in parbriz sau puteti ajunge cu masina pe camp cand decideti sa opriti motorul in panta ca sa nu consumati.
Daca vreti ca masina sa nu consume deloc cand sunteti intr-o vale, lasati masina intr-o treapta de viteza si nu mai tineti piciorul pe pedala de acceleratie, in momentul asta masina are consum 0.
Daca alegeti sa o scoateti pe liber consuma mai mult, pentru ca motorul trebuie sa actioneze ca un generator in acest moment si benzina intra pentru a tine motorul la ralanti.
Nu tine greutati inutile in portbagaj. Nu are rost sa umblii dupa tine tot timpul cu 5 litri de lichid de parbriz ca poate ramai fara ( gasesti de oriunde sa cumperi ) si nu are rost sa tii o bormasina de 30 de kg in portbagaj ca a trebui sa dai acum 3 saptamani doua gauri la casa parintilor.
Lasa in portbagaj doar ce este strict necesar.
Asigura-te ca faci toate reviziile la timp si ca toate functioneaza ca pe roate. Un filtru de aer infundat poate sa faca masina sa consume aproape dublu, deci asigura-te ca masina este in stare perfecta de functionare.
Verifica presiunea din pneuri si asigura-te ca tot timpul este in parametri optimi. Daca nu stii care este presiunea corecta, verifica manualul masinii sau o sa ai o inscriptie pe stapul masinii, atunci cand deschizi usa de la sofer. Un pneu prea umflat sau dezumflat va creste consumul masinii dar poate aduce si alte pericole cu el.
Investeste intr-o masina electrica!
Condu mai putin, daca alegi sa te duci cu masina 200 de metri pana la magazin nu meriti sa faci economie de carburant.